torsdag 20. oktober 2011

Gamleveien i Tokagjelet

Vestlandsveier er ikke å spøke med! Dagens bilder er fra gamleveien i Tokagjelet i Kvam. Den er så smal at det er nesten skummelt å gå der i tåken!  Og når du kikker over kanten er det skikkelig langt ned.
Veien ble brukt som vanlig bilvei frem til 1960-tallet da den ble erstattet av fire nye tunneler. I dag er gamleveien fredet og blir brukt som gang- og sykkelvei. Bortsett fra den øverste biten, der har det rast så mye ned at jeg tviler om du kommer deg forbi. Kanskje dersom du er fjellklatrer og har nervene i orden!


En liten utvikling av vestlandsveiene har det tross alt vært de siste 50 år!

Dersom du er i nærheten så kan jeg anbefale et stopp, for her er det mange fotomuligheter.  Her er tær som klamrer seg til fjellsiden, kampesteiner på møteplassene, tunneler med "vinduer" ut. Og selve huggingen i fjellet for å lage overhengene er imponerende.  Men ta med stativ for du trenger stativet for å ta skikkelig bilder inne i tunnelene. Det hadde ikke jeg for dette var et impulsstopp, så jeg skal tilbake en gang.

En liten demostrasjon over hvor dårlig det blir uten stativ!

Her har jeg til og med forsøkt å støtte meg til fjellveggen i håp om at kameraet skulle være stødigere. Men alt blir feil, utbrent lys, ikke skikkelig skapt og så har jeg jo fått alt for mye av fjellveggen med siden jeg ikke kunne plassere stativet i veien. Nå er ikke jeg den som tar stativet med meg over alt, men av og til er det uvurderlig.

10 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Synes du har fått kjempefine bilder. Men de blir nok bedre med stativ.
Tenk at noen veier ser slik ut...
Spennende veistykke du har funnet da.
Ha en god kveld videre.

Κωστής Τζαγκαράκης sa...

A really beautiful place. And that fog makes it more so.
Costas

Gunsside sa...

Spennende veier det der, ble flotte bilder ;)

Sissel sa...

Uff for noen veier... Tenkt å kjøre med campingvogn der da!

Flotte bilder og sikkert et fantastisk sted å ta bilder..

Ha en fin kveld!

Wenche sa...

Har kjørt forbi der noen ganger, men aldri stoppet for å se på gamleveien. Det burde jeg gjøre ser jeg.
At man noen gang har kjørt her er jo utrolig, med livet som innsats sier nå jeg. Fine bilder. Nå har ikke jeg stativ, men har tenkt at jeg må skaffe meg det mange ganger, en ting til på ønskelisten ;0)

RuneE sa...

Jeg er utrolig svak for tåkebilder, og disse var nydelige - jeg tror nr. to er min favoritt. Jeg tror jeg må ta en tur på Kvamskogen før finværet kommer :-)

Mandy Lou sa...

Å, dette var spektakulært! Både vakkert og skremmende. Flotte bilder!

Anne sa...

Hærre jemini!! for noe bilder og for en plass! helt stum av beundring her jeg sitter, noe så sinnsykt rått, og da når tåka er med å understreker det hele, er det bare så enormt bra!! der skulle en likt å vært du.

Takk som viser, disse likte jeg virkelig :-)

Klem

Anita sa...

Råe bilder. Og du klarte deg veldig bra uten stativ. Ser det er utbrent ut "vinduene", men veggene og veien innover har du fått veldig godt fram. Utbrent skal det nok ikkje, perfekt tenkt, vera, men eg liker dette uansett. Noken ganger er det ikkje-perfekte heilt perfekt, slik som her hos deg no!!

Irene sa...

Litt av en plass .... flotte bilder til tross for dårlig lys! Helt klart et spennende sted med kamera (med eller uten stativ)

I:)