onsdag 10. juni 2009

Bzzzz, fugler, solsikker og katter‏

 Posted by Picasa
Årets første rose har sprunget ut, og som alltid er det Buff Beauty som er først ut.

Men jeg ser at jeg må gå over alle rosene i hagen med luseknekker, så akkurat nå frister det ikke å ta inn roser.

Det er et voldsomt leven i hagen for tiden. Jeg oppdaget en diger sverm av humler i mispelhekken, og du kunne høre buzzzzingen lange veier. Humler er nå koselige det hadde vært verre om det var veps. I tillegg til buzzingen er det fuglekvitter de lux. Jeg sluttet aldri å fore etter vinteren, og nå kommer det bare flere og flere fugler! :0 Det er en hel flokk av meiser, spurver og finker. Jeg lurer på hvordan de finner ut at her er det mat?? I vinter holdt det at jeg fylte på frømateren med et par dagers mellomrom. Nå når det er sommer og mat alle steder (f.eks lusene på rosene mine) går det unna med solsikkefrøene. Nå er jeg oppe i over 1 kg for dagen, og butikkene i nærheten begynner å gå tom! Og Gubben han brummer. Dersom jeg slutter å klippe plenen vil det i høst være en skikkelig Toscansk solsikkeåker der i stedet! Det spirer som bare det med solsikker i gresset, og det hadde jo vært fristende å la dem få vokse men da blir jo plenen helt ødelagt.

På grunn av at de får så mye solsikkefrø tenkte jeg at de må få litt variasjon i kosten :) Jeg har hengt opp poser med nøtter, men dem tar bare skjæra og river i stykker. Villfuglblanding har jeg også forsøkt med solsikkefrø, mais, og andre typer korn. Men hva ser jeg? Jo de er like kresne i matveien som minstemann! De plukker ut og rett og slett hiver alt bortsett fra solsikkefrøene.... Som om det ikke er nok så kjefter de når det er tomt!

Alle fuglene tiltrekker seg selvfølgelig katter, og de lusker rundt og prøver å få seg et måltid. Av og til hender det at kattene treffer på hverandre og da er slåsskamp uunngåelig. Ungene har fått beskjed om å jage dem ut av hagen når de ser dem. Men de "jager" med silkestemmer: " sånn pusen nå må du gå ut av hagen vår" og så til mamma: "kan pusen få litt ost og skinke før den går???" Neiii! Ikke spesielt effektivt med andre ord.

5 kommentarer:

anne - moseplassen sa...

hehe, her går det også mye mat om dagen, det er store ungeflokker som krever sitt. Rasjonerer litt jeg da, får jo være måte på...Var helt tom for for, men så tok min far ansvar og kjøpte inn 50 liter på felleskjøpet, så da har jeg vel over sommeren håper jeg.
Men jeg ser fuglene forsyner seg av annet i hagen, snegler har jeg ikke sett i år!

Gry sa...

Ha ha Anne, jeg sa i går til min mann at han fikk ta seg en tur på Felleskjøpet han også! Han har ikke det men han har vært på Europris og kjøpt 10 kg. Og da sa han at han håpet det holdt til helgen...

Randines hageblogg sa...

Morsom historie med Bzzz og alle fuglene som nok har det kjempebra i hagen din....

Må innrømme at jeg slutter å mate fuglene når bladene kommer på trærne, men stadig er det noen små fugler som kikker etter fuglemat.

Lus, makk og innsekter synes jeg de kan spise om våren og sommeren.

lavendel mio sa...

Foe en nydelig rose du har der:) Lus er vel prisen vi må betale for å ha roser. Tar meg en runde i hagen daglig for å fjerne lus;(
Det er jo ikke så rart at du har så masse fugler i hagen din da:))
Tenk å vere så heldig å få servert mat nå da. Det går på tonnevis med solsikkefrø om vinteren men har ikke prøvd å fore di om sommeren...kanskje jeg skal brøve det:)
Jeg liker at det kvitrer rundt meg, har satt opp flere fuglekasser i hagen:)
Ønsker deg en nydelig torsdag,klem:)

Juni sa...

Buff Beauty er virkelig en beauty - her har hun ikke begynt å vise ordentlig farge i knoppene - men jeg gleder meg til hun springer ut. En nydelig rose.

"kan pusen få litt ost og skinke før den går" - herlig:)
Jeg tror du har noen veldig flotte gutter jeg - omtenksomme og snille. Veldig bra tenkt, men kanskje ikke så effektivt når det gjelder å holde kattene borte: