fredag 19. juni 2009

ABC utfordring - P for Peanøtt


Posted by Picasa
Om peanøtt fra Wikipedia:

Peanøtt er en ettårig plante som blir 30 til 50 cm høy. Bladene er motsatte. Blomstene er 2 til 4 cm i diameter, gule med rødaktige vener.

Etter pollineringen utvikler frukten seg til en kapsel på 3 til 7 cm som inneholder 1 til 4 frø. Selv om det er en nøtt i den kulinariske betydningen, er peanøttens frukt en treaktig, indehiscent kapsel og ikke en nøtt, sett fra et biologisk perspektiv.

-------------------------------------------------------------------------------------

Lurer på om vi kan stikke en i jorden for få planter? Disse nøttene med skallet på er for meg litt eksotiske, jeg forbinder dem med USA, Super Langbein, peanøttsmør fra amerikanske filmer og ex president Carter som har peanøttfarm.

Her i familien kjøper vi disse med skallet på en gang i ny og ne. Men ikke for å spise selv, jeg sitter og peller av skallet for så å gi nøttene (fruktene) til fuglene. De forsvinner på et blunk så de liker tydeligvis det de får servert...

Flere løsninger om P finner du hos Petunia

14 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Du kan næppe dyrke dem udendørs. Jeg fandt en artikel, her kan du læse nærmere:

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12240

Sommertid sa...

Hadde ikke gitt de til fugglane jeg da..så ego er jeg..hadde lagd meg noen muffins med peanøtter som enten glasur eller innhold.

Fin P.

Go helg :)

Petunia sa...

Peanøtter er godt - også disse som komme rmed skallet på. De er lettere å slutte å spise på når man egentlig er mett;)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Tror ikke de kan dyrkes utendørs, men gode er dem - skjønner fuglene godt, jeg:o)

Juni sa...

Det hadde jo vært moro å se om det gikk ann å få en slik en til å gro!
Om de ikke trives ute - noe jeg skjønner godt) - så hadde det muligens godt ann å ha dem som inneplanter.

God helg!

TorAa sa...

Flott innlegg.
Det er fristende å være litt flåsete:
P for deg var jo bare "Peanuts";-))

jo, vi kjøper også peanøtter med skal. I pose og saltet etc. --- Kanksje en gang pr skuddår.

Har du spist peanut-beef?
Det er mektig det. Og aldri mer.
Ikke på grunn av smaken, men magen;-))

Flott p-innlegg

Monica sa...

Heldig er fuglene som kommer din vei :D
Herlig innlegg!

ElinSire sa...

Flott innlegg :)
Tusen takk for hilsen hos meg -og god helg :)

Beate sa...

Fin P. Peanøtter er jo så godt :)

stromma sa...

Nötter är så gott och ibland nästan
godare än godis.

Natthälsningar
strömma

fotoboksen sa...

Jeg har også gitt fuglene slike peanøtter og du verden.. nøttene forsvinner nesten som dugg for solen. Fuglene har for resten ingen problemer med å hakke dem ut selv, men det er greit å unngå at alt skallet flyter rundt. ;)

ninabakke sa...

Fint innlegg :D

Siw Aina sa...

Superlangbein og peanøtter går hånd i hånd ja :)
Utrolig lekkert bilde, ble bare sittende å se på det, lenge :)

Viola sa...

Godbiter for fugler da skjønner jeg! :) Husker Langbein og de nøttene ja, syntes det var så morsomt å lese de Donald Duck-bladene! Men de nøttene der - de er også gode! :)