fredag 12. juni 2009

ABC utfordring - O for Ormegress


 Posted by Picasa
Opp med hånden den som ikke som barn har trodd at det var her hoggormen bodde! Det har vel(?) ikke rot i virkeligheten, men helt sikker kan man jo ikke være.....

Jeg synes den er nydelig tidelig på sommeren når den ruller seg ut. Da er også fargen intens grønn og bladene saftige. Silkemyk er den også. Den mister litt av sjarmen utover sommeren når bladene blir stivere og du skraper deg opp når du går igjennom med bare legger. Det er akkurat som om den tørker litt inn også og mister dette frodige.

Flere løsninger på O finner du hos Petunia

21 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Ormegress er vakkert..har det i hagen min også...
trodde også det når jeg var barn O=) hihi..
god helg ;O=)

Sommertid sa...

Har først hørt det her i voksen alder jeg..men det har jo ikke noe med det å gjøre.
Ha en fin helg :)

hajal. sa...

Og dei unge,nye skota skal være god som grønsak/salat.
Strutsebregne som du har bilde av her er flotte i skyggeparti i hagen, men kan spre seg mykje når dei fyrst har etablert seg.

Petunia sa...

Jeg lurer på hvorfor de heter det? Jeg lærte også det at det var der hoggormen bodde og trodde på det helt til jeg hørte (også som barn) at ormen skydde disse plantene som pesten og det som hadde gitt dem navnet. orm liker jeg ikke, men ormegresset er veldig vakkert. Spesielt tidlig på våren når det er lyst i fargen og krøller seg ut.. Står nesten der og strutter som fjærene på en påfugl.
Flotte bilder, Gry! Du er suveren:)

Hege sa...

*rekker opp hånden*

Jeg var livredd ormgress - selv om pappa forsikret meg om at det virkelig ikke var huggorm som lå der og lurte.


God helg til deg!

TorAa sa...

Ingen hånd Opp fra min side.
Jeg ble Også lurt til å tro det.

Har mye Ormegress i sommerhagen på hytta.

BluesVox sa...

Det er et flott utseende anlegget. En bregne er det riktig? Ser så jungelen veldig vanskelig å tro i Norge. Bildene har gjort meg glad i Norge. Skjønn indeed. Takk for deling og ta stor omhu.

Gro sa...

Har ikke hørt det der med ormen, det var kanskje ikke så aktuelt da jeg var lita siden ormen ikke har krøpet over Saltfjellet og ikke fins i Bodø, der jeg er oppvokst:)

God helg!

Rimkogeren sa...

Nej, jeg det har jeg ikke troet, sikkert fordi ormegess på dansk hedder bregner - Flot billede for øvrigt!

Mete sa...

det har jeg trodd - og er på nippet til å tro enda - det er jo ikke motbevist?!?

Flott bilde og et godt bidrag!

Charlotte - FO² sa...

KJempe flott!! Og nydelige fargespill i dette også!! Men jeg har lært motsatt av en eller annen grunn, at her var det helt sikkert ikke orm... (hmmm?!? hjelp jeg har fått vranglære...)

Ha en super helg!

Gärdsmygen sa...

Ormbunke, som vi säger i Sverige, är en hätlig växt. God hlg!

Flittige hender sa...

Så nydelig og klare bilder. Med ormegrass følger deg ofte mange historier om orm, helt uten grunn selvfølgelig.
Ønsker deg en fin helg :0)

fotoboksen sa...

Jeg hørte også at det var orm der inne i jungelen av "ormegress". Det er visst en sannhet med modifikasjoner. Likevel sitter barndommens formaninger i bakhodet og gjør meg urolig når jeg må gå inn i slike områder!
Er veldig svak for bregnene når de ruller seg ut jeg også. Da er de noen skikkelig flotte motiver!

Gry sa...

Takk hajal! Strutsebregne-1 Har de navn også? Og at de kan brukes som salat/grønnsak har jeg aldri hørt om før.

Juni sa...

Ormegress var skumle greier - jeg gikk langt utenom de stedene hvor det vokste mye av dem.
Men det er noen herlige planter, og nå ønsker jeg å ha en eller to i hagen min - det skulle noen ha sagt til meg da jeg var liten - aldri hadde jeg vel trodd det:)

ElinSire sa...

Nydelig grønnfarge på dette ormegresset, ja :) Fint bilde.

God helg til deg!

Gamleheksa sa...

Huff som jeg skydde denne veksten, var livredd for orm. Men når man studerer den nærmere, så er det en flott plante.

HildeS sa...

Helt enig. Det er fint med ormegress og jeg også må jo innrømme at jeg trodde at ormen var her.. Men jeg er ikke så fryktelig redd orm da....

amylin sa...

Så fint bilde, og jeg trodde det samme da jeg var liten.

Kleopatra sa...

Smukke bregner. Jeg elsker dem.

Det er nogle fantastisk smukke billeder du har liggende.

Venlig hilsen Malene