tirsdag 3. februar 2009

Venus vs Cirius

Vi trenger hjelp til å løse en pågående diskusjon i heimen!

Vi har i flere dager sett på den vakre stjernen/planeten som lyser så sterkt vest for månen. Jeg mener min far sa til meg da jeg var jentunge at det var Venus. Minstemann tok telefonen for å høre med bestefaren om dette stemte. Men ifølge bestefar (min far) så er det stjernen Cirius. Jeg sa til minstemann at bestefar kanskje ikke husker så godt lenger.... Etter å ha tenkt seg om sa minstemann seg enig i at han nok kunne ha husket navnet feil. Men at bestefar skulle ta feil av en stjerne og planet?? Nei, det nekter han å tro. Så minsten står også fast på at det er Cirius.

Vi har diskutert det på jobb og vi er enige om at det er Venus. Noen "der ute" som har svar??

3 kommentarer:

hildeG sa...

Nå er ikke jeg astronom, men den klareste stjernen på morgen- og aftenhimmelen er som regel Venus.
Se for eksempel her:
http://www.astro.uio.no/ita/events/stjernehimmelen.html

Dette er et stjernekart fra selveste universitetet - lagt ut av folk som faktisk er astronomer...

Pusepilde sa...

Det er venus som lyser så fint ved siden av månen :)

Sirius er veldig lavt på himmelen, men den er den lyssterkeste stjernen på himmelen, og også en av de nærmeste, -hvis jeg ikke husker helt feil..

Gry sa...

Takk skal dere ha begge to!