tirsdag 25. november 2008

Min første bærbare

For en tid tilbake var jeg og ungene på et sted hvor det var en utstilling med gamle bruksting. Ungene roper på meg og sier jeg må komme å se den utrolig kule datamaskinen. Lattermild må jeg konstantere at det er en gammel skrivemaskin. Denne var lyseblå, men ellers var den helt lik min orange fra 70-tallet. Ungene hadde faktisk aldri sett en skrivemaskin før og hadde dermed ikke noe ord for det heller. Det er en reiseskrivemaskin, og det er bare å klikke lokket på så tar du den lett med deg.

Slik ser min ut:



Jeg måtte ta den frem nå i helgen. Men ungenes begeistring avtok fort. Vi snakker her om en maskin før den eletriske skrivemaskin med rettetast og kulehode. På dagens maskiner danser fingrene over tastaturet, mens på denne på du ha virkelig kraft i fingrene. Den er også fra tiden før IBM`s 8 tommers skjerm? Liten skjerm ihvertfall. Vi hadde 1 maskin på avdelingen! Men ikke på deling. Å nei, det var bare de med høyskoleutdannelse som fikk røre den.

Litt forandring fra i dag hvor de fleste har mer enn en PC

1 kommentar:

Anita sa...

Hoho, nostalgi! Jeg husker maskinskriving valgfag i åttene klasse. Takk og pris for touch, det har hjulpet oss mye siden på PC... :-)