lørdag 29. november 2008

Lysfest i Bergen


Lørdag før 1. søndag i advent er det alltid Lysfest i Bergen. Da møter folk mannsterke opp uansett vær. Det er fakkeltog, julesanger og underholdning før det hele avsluttes med et fantastisk fyrverkeri.

Bergen er som kjent omringet av de 7-fjell, så når dette fantastiske fyrverkeriet setter i gang så gjaller ekkoene mellom fjellene. Det er også som om bakken dirrer.



To som elsker fyrverkeri


Kirkeklokker setter i gang når det hele er slutt. Og for oss som ikke bor i by`n er det egentlig en litt fremmed lyd. Vi er liksom ikke vant til å høre klokker i sentrum. Men vakkert er det.

Vi hadde også tenkt å besøke verdens største pepperkakeby, men der stod køen langt utforbi paviljongen. Så vi bestemte oss ganske kjapt at den får vi besøke en annen dag.

Noe nyttig fikk vi likevel gjort. Vi flyttet inn i nytt hus for sånn ca 9 år siden, og i flyttingen forsvant den fine adventsstaken vår. Jeg har aldri kommet meg til å kjøpe ny både fordi jeg visste jeg hadde en ett eller annet sted. Men også fordi ungene var små og åpen ild på vårt lave salongbord synes ikke hønemor var noe særlig. I fjor fant jeg vår gamle adventsstake. Men gjett hva? Jeg synes den var grusomt stygg.... Så i kveld fikk jeg kjøpt meg en ny! I morgen tennes derfor 1 lys hos oss. Ungene synes ikke det var noe stas med adventsstake, de ville heller ha noe med eletrisk lys. Sånn går det når det aldri har opplevd noe annet!

Før vi reiste avgårde til Lysfesten fikk vi som vanlig lørdagsgrøten vår. I dag synes jeg den var ekstra god og det kommenterte jeg. Min mann sa at jeg nok hadde rørt inn ekstra kjærlighet i den... Da holdt minstemann hånden opp som i et stopptegn og sa" nei takk ikke til meg, sukker og kanel er nok. Jeg vil ikke ha kjærlighet i grøten min"

2 kommentarer:

hajal. sa...

He he, syns eg ser minstemann på 7, men trøst deg med at om ti år nøyer han seg ikkje med bare krydderet då vil han nok heilt sikkert ha "basisen" til kjærligheten og !

Vivi sa...

Så koselig med slik lystfest. Fin tradisjon.
Kjærlighet i maten er bedre en krydder.